Jak samodzielnie naprawić motocykl?

motocykl

Każdy motocyklista, niezależnie od tego, czy początkujący, czy mający duże doświadczenie, wie, że motocykle, pomimo ich niezawodności, wymagają okresowych przeglądów i napraw. Aby zapobiec niespodziewanym usterkom, najlepiej jest przeprowadzać inspekcję swojego motocykla przynajmniej raz na sześć miesięcy. Jak samodzielnie naprawić motocykl, gdy dojdzie do niewielkiej usterki? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. 

Jak samemu naprawić motocykl?

Jeśli ta część ulegnie awarii, uszkodzeniu, mamy do czynienia z dość poważną awarią. Możesz na szczęście naprawić to samodzielnie. Jeśli się obawiasz, z pewnością pomogą Ci wykwalifikowani specjaliści, ale warto przyjrzeć się temu problemowi. Części, z których zmontowany jest wał korbowy, są ze sobą prasowane. Dlatego możesz nie wymieniać całej tej części całkowicie, tylko komponent, który uległ awarii. Naprawa wału korbowego motocykla, może wymagać pewnych umiejętności i znajomość samej teorii naprawy Ci nie pomoże.

Za pomocą specjalnych urządzeń należy zmierzyć szczeliny, aby w razie potrzeby je zmniejszyć lub powiększyć. Aby przywrócić wymiary wału korbowego, można wykonać to z pomocą natryskiwania plazmowego. Następnie wał korbowy jest szlifowany i doprowadzany do końcowego rozmiaru. Zużyte części można wymienić na składanych wałach korbowych. Ostatni etap pracy ze składanymi i nierozłącznymi wałami korbowymi obejmuje jego wyśrodkowanie. Przestrzegamy przed samodzielną naprawą tej części, by nie uszkodzić swojego pojazdu. 

Naprawa widelca motocyklowego

Przedni widelec motocykla służy do amortyzowania wstrząsów na przednim kole i zapewnia płynność jazdy. Widelec ma dwa amortyzatory. W przypadku wstrząsu powstałego w wyniku przeszkody sprężyna amortyzatorów jest ściskana. Z kolei przednie koło zaczyna się kołysać. Drgania te tłumi amortyzator.

Usterki mogą być różne, dlatego naprawa przedniego widelca motocykla będzie się różnić w zależności od konkretnej usterki. Gdy podczas pracy silnika przedni widelec „gryzie”, to znaczy, że następuje samowolne zablokowanie. Przyczyną może być zabrudzony płyn amortyzujący. Konieczne jest przepłukanie wszystkich piór przedniego widelca przy pomocy nafty. Rury widelca mogą być zdeformowane, wówczas powinny być wyprostowane lub wymienione na nowe. Gdy widelec stuka, może to oznaczać niewystarczającą ilość płynu amortyzującego i duże szczeliny, które powstały między tuleją a rurą. Nie należy w takiej sytuacji uzupełniać płynu. Konieczne jest spuszczenie wszystkich pozostałości płynu i wlanie nowego. Przy dużych szczelinach możesz zainstalować specjalne pierścienie uszczelniające.

Naprawa plastików motocyklowych

Podczas upadku na motocyklu zazwyczaj cierpi przede wszystkim moto plastyka. Nie zawsze jest możliwość wyrzucenia uszkodzonej części i wymiana na nową. Części z tworzywa sztucznego można spokojnie naprawić samodzielnie. Aby pozbyć się pęknięć, wymagana jest cierpliwość, trochę chęci i niezbędne narzędzia. Najtrudniejszym, a jednocześnie niezawodnym sposobem jest metoda z użyciem… suszarki do włosów! Możesz użyć także lutownicy, ale warto pamiętać, że przy tej metodzie szew z tworzywa sztucznego będzie bardziej kruchy. Nie używa się tego sposobu do naprawy samochodów, ale do naprawy do motocykli – ta metoda może okazać się wystarczająca. 

 Jak naprawić motocykl? Rama motocykla

Naprawę ramy motocykla w celu przywrócenia wszystkich jego technicznych właściwości należy powierzyć specjalistom. Jeśli na ramie pojawią się pęknięcia, wówczas uszkodzony obszar należy wyciąć i przyspawać nową część. Przez specjalistów instalowane są również sprzęgła i wkładki wzmacniające. Jeśli rozmiar pęknięcia jest niewielki, można go po prostu przylutować. Jeśli z kolei powierzchnie otworów łożyskowych są zużyte, otwór należy przyspawać i obrabiać do przywrócenia ostatecznego rozmiaru.

Podczas deformacji ramy rządzi, jeśli nie ma silnych pęknięć metalu, konieczne jest wyeliminowanie wgniecenia znajdującego się na ramie i pomalowanie jej. Czasami rama może wymagać wymiany mocowań. Dlatego przy tego typu naprawie musisz mieć części niezbędne do wymiany ich na nowe.